hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اقتصادی > تعطیلات آخر هفته؛  شاید وقتی دیگر

تعطیلات آخر هفته؛  شاید وقتی دیگر

واخر مهرماه بود که یکی از بهارستان نشینان از جمع‌آوری ۱۲۰ امضا برای در اولویت قرار گرفتن بررسی لایحه افزایش تعطیلات پایان هفته خبر داد. گویا این آخرین اخبار از تعطیلات پایان هفته و جنجالی است که میان موافقان و مخالفان این تعطیلی به راه افتاده بود.

اواخر مهرماه بود که یکی از بهارستان نشینان از جمع‌آوری ۱۲۰ امضا برای در اولویت قرار گرفتن بررسی لایحه افزایش تعطیلات پایان هفته خبر داد. گویا این آخرین اخبار از تعطیلات پایان هفته و جنجالی است که میان موافقان و مخالفان این تعطیلی به راه افتاده بود.
موضوعی که تقریبا از دوره ششم مجلس مطرح و در سال گذشته با لایحه‌ای تحت عنوان لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری از سوی دولت به مجلس ارسال شد که اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس با رأی مثبت به این طرح اولین گام رسمی را در جهت این تعطیلات برداشتند.
و حالا در کش‌وقوس شنبه و یا پنجشنبه بودن دوروزه شدن تعطیلات، این طرح بلاتکلیف مانده است.
عده‌ای بر تعطیلات شنبه‌ها تأکیددارند زیرا تعطیل بودن پنجشنبه‌ها به معنای قطع ارتباط اقتصادی چند روز با دنیای خارج از ایران است و عواقب ناخوشایندی را به دنبال دارد کما آنکه اغلب کشورهای اسلامی هم روز شنبه و جمعه را تعطیل می‌کنند.
 برخی هم پنجشنبه‌ها را روز مناسبی برای دوروزه شدن تعطیلات پایان هفته عنوان کرده و با شنبه‌ها مخالف هستند که این مورد به دلایل شرعی و عادت مردم به تعطیلات پنجشنبه عنوان می‌شود.
در این میان دیدگاه عده‌ای هم غیر کارشناسانه بودن دوروزه شدن تعطیلات در ایران است. با این توجیه که درحال‌حاضر تعداد تعطیلات مناسبتی در کشور زیاداست و با این روش تولید در کشور دچار افت شده که این کاهش تولید، آسیب اقتصادی جدی را به حوزه تولیدی کشور وارد می‌کند.
قابل‌ذکر است در حالی با افزایش روزهای تعطیل مخالفت می‌شود که نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد این اتفاق تأثیرات خوبی را بر بازدهی کار و بهره‌وری بالاتر دارد. حال‌آنکه بیش از ۱۰۰ کشور جهان با اجرایی کردن طرح تعطیلات دوروزه پایان هفته نتایج مثبت آن را شامل حال خود نموده و کشورهایی دیگر هم راغب به اجرای آن شده‌اند.
طرحی که می‌تواند با اضافه کردن یک روزبه تعطیلی‌های آخر هفته بارونق بخشی به سفرهای کوتاه‌مدت، تحرکی را در صنعت گردشگری نیز به وجود آورد ضمن آنکه فرصتی مناسب را برای درآمدزایی بیشتر در اختیار یکسری از مشاغل قرار می‌دهد.
جدای از نتایج مطلوب این تعطیلات بر بهره‌وری بیشتر و رونق بخشی به گردشگری اگر به بحث تعداد روزهای تعطیلی در ایران هم پرداخته شود با نگاهی به تعطیلات سال 1402 بدون در نظر گرفتن تعطیلی پنجشنبه برای مدارس و تعدادی از ادارات، مجموع تعطیلات رسمی و تعطیلی پایان هفته کشور به همراه بین‌التعطیلی ها به 82 روز می‌رسد. همچنین با در نظر گرفتن کل تعطیلی عید نوروز، تعطیلات سالانه کشور به 89 روز می‌رسد؛ که در مقایسه با تعداد روزهای تعطیل کشورهای دیگر بسیار کمتر است. حتی اگر فرض را بر این گذاریم که تعطیلات شنبه و یا پنجشنبه هم اضافه‌شده است با احتساب 43 روز دیگر، تعداد روزهای تعطیل به 125 روز می‌رسد که همچنان کمتر از تعطیلات کشورهای دیگر است.
در این حال، باوجود تأکید بسیار بر تعطیلات آخر هفته همچنان چالش‌هایی جدی برای انتخاب روز تعطیلی وجود دارد. اگرچه نظر اکثریت بر گزینه روز شنبه است اما با توجه به مباحث فعلی و روند کند پیشروی لوایح مجلس، به نظر می‌رسد فعلا سرنوشت این لایحه بلاتکلیف و شاید بررسی آن درزمانی دیگر، به انجام رسد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد